Schoolboek voor Molukse kinderen: behoud van een bedreigde taal

Schoolboek voor Molukse kinderen: behoud van een bedreigde taal

In een van de armste gebieden van Indonesie, de Zuidoost-Molukken, ligt Marsela. Het is een klein, afgelegen eiland met een verrassend rijke cultuur. Maar een belangrijke pijler van de cultuur, de eigen taal, wordt nu ernstig bedreigd. Vooral de zeer oude rituele taal, die uitsluitend gezongen mag worden, is nog maar bij weinig inwoners bekend. De eilandbewoners, speciaal de jeugd, willen dit cultureel erfgoed nieuw leven inblazen, maar er zijn geen geschreven bronnen waarop zij kunnen terugvallen. Dit kan veranderen door de komst van het schoolboek dat ik momenteel persklaar maak. De tekst ligt er, maar er is geld nodig voor de afronding: de laatste vertaalkosten, de drukkosten en ten slotte de kosten om het boek te brengen naar waar het thuishoort: op de noodlijdende scholen van Marsela en omringende eilanden in de archipel.

Een korte toelichting:

Als antropoloog deed ik jaren geleden, nog voor mijn pensionering, veldwerk op Marsela. ik kon er ondermeer bijzondere mondeling doorgegeven teksten vastleggen. Op dit moment heb ik deze teksten verwerkt tot een toegankelijk document voor gebruik in het onderwijs. Het wordt een schoolboek van ca. 160 pagina’s. Op de scholen ter plaatse past het binnen het studieprogramma voor de promotie van de lokale cultuur (Kukikulum Muatan local, Local content curriculum teaching).

De bevolking van Marsela verwelkomt het boek van harte en het plaatselijk bestuur heeft enthousiast zijn goedkeuring gegeven aan het toekomstig gebruik ervan op de scholen.

Ik zou het fantastisch vinden als jullie een bedrag willen doneren voor het schoolboek, zodat daarmee een belangrijk deel van het cultureel erfgoed van Marsela blijft voortbestaan.

Bron : geef.nl – schoolboek-voor-molukse-kinderen-behoud-van-een-bedreigde-taal Actievoerder – T van Dijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *