Nieuw kledingmerk van Lukas Eleuwarin wordt collectorsitem in Scheepvaartmuseum

ZEVENAAR – Lukas Eleuwarin (34) is trots op zijn Molukse roots. De in Zevenaar geboren en getogen Molukker verdiepte zich – nieuwsgierig als hij is – al op jonge leeftijd in de geschiedenis van zijn voorouders op de Kei-eilanden in Indonesië. Zijn interesse in cultuur, geschiedenis en identiteit bracht hem op plaatsen die hij nooit had verwacht. Zijn grote trots is dat zijn kledingmerk een collectorsitem wordt in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Dit jaar lanceert hij zijn kledinglijn, onder de merknaam Knowledge by Roots. 

Door Alie Engelsman

Lukas: “Het is heel uniek, dat een merk een collectorsitem is in een museum. Mijn kledinglijn wordt onderdeel van het Scheepvaartsmuseum en zal daar ook worden tentoongesteld. Dat is echt Next-levelvertelt Lukas in het wijkgebouw van de Stichting Dewan Maluku Zevenaar, een belangrijke plek voor hem. Lukas viel op door zijn interesse in de geschiedenis van zijn volk. Hij werd uitgenodigd om mee te doen aan de dialoog van het het Moluks Historisch Museum in Den Haag en nam deel aan podcasts. Hij werkte mee aan het boek ‘Banda’ van historicus Marjolein van Pagee. “Marjolein is mijn grote inspirator. Zij heeft zich, als blanke vrouw, verdiept in het werkelijke verhaal over hoe het koloniale onderdrukkingssysteem daaruit voortkwam, die in 1621 leidde tot een genocide, waarbij de Bandaneese bevolking werd verjaagd, vermoord of tot slaaf gemaakt. De eerste editie van mijn kledinglijn is een zwarte hoodie met het getal 1621 er op. 1621 is een belangrijk jaar in de geschiedenis van Indonesië in het algemeen en Banda in het bijzonder. Het staat voor een verhaal dat in de juiste context moet worden verteld. Wat de VOC uitvoerde, de oprichting van de WIC (West Indische Compagnie) en de slavernij. Niet om in discussie te gaan, want je kunt het verleden niet terugdraaien. Maar het verhaal moet ons laten nadenken: wat is er toen gebeurd? Waar staan we nu en hoe gaan we er mee om in de toekomst? De factoren die toen speelden zijn nog steeds actueel. Denk aan Black Live Matters en de Zwarte Piet-discussie.”

Drietandige speer

Het beeldmerk van het logo is een drietandige speer. “Deze speer is van mijn voorouders geweest en gebruikt in de strijd tegen de VOC. Hij is uiteindelijk, na de oorlog van Pattimura op Saparua in (1817), meegenomen naar Nederland en jaren verborgen geweest. Via dromen van mijn neef en van mijzelf, waarin ik de speer vast had, en onderzoek van mijn nicht, hebben we de speer teruggevonden in het depot van het Tropenmuseum. Wij zijn blij en trots dat de speer weer terecht is en een verhaal heeft.” Over het volledige verhaal van de speer maakte Lukas een mooie promotievideo.

Burn-out

Lukas werkt bij De Kinkelder in Zevenaar. Een half jaar geleden kreeg hij te maken met een burn-out. “Ik heb een opleiding gedaan in de metaal, maar ook in de mode. Dat is 18 jaar geleden, maar ik heb er nooit iets mee gedaan. Mijn fysiotherapeut/psycholoog raadde me aan om dat op te pakken. Ik was toen al een jaar bezig met het ontwikkelen van mijn merk. Zij zag dat ik met mijn brand iets aan de wereld te vertellen had, maar ook dat ik het op mezelf reflecteerde zonder dat ik dat in de gaten had. Toen ben ik na gaan denken over wat heb ik zelf eigenlijk meegemaakt. Wat is mijn achtergrond? Ik heb een strenge opvoeding gehad. Mijn grootvader was militair, mijn vader kreeg een militaire opvoeding en zo voedde hij ons ook op. Mijn vader werd ziek en als mantelzorger hebben wij jarenlang voor hem gezorgd. Na de dood van mijn vader, nu negen jaar geleden, ging mijn relatie stuk. Op mijn werk liet mijn lichaam me in de steek, heel veel tegenslagen en trauma’s dus. Maar zo kwamen er ook mooie dingen op mijn pad. Ik ging marktonderzoek doen, dacht na over een naam voor mijn merk. Vrienden zeiden: ‘je moet iets doen met kennis’, anderen zeiden: ‘doe iets met je achtergrond’. Zo kwam ik op de naam Knowlegde by Roots. Kennis zit in iedereen en iedereen heeft zijn roots. Langzaamaan vallen de puzzelstukjes op zijn plek. Ik heb een fijn team om me heen, dat me ondersteunt bij het opzetten van mijn kledinglijn. Een goede vriend van mij, Dave Masbaitoeboen is Creative director. Zelf ben ik founder/creative van KBR. Ik zit nu in mijn re-integratie en van De Kinkelder krijg ik de tijd om aan mezelf te werken.”

Trots op jouw roots

Het merk Knowledge by Roots heeft een boodschap. “KBR staat ook voor Awareness, community building and sharing knowledge. Het is iets anders dan het dragen van kleding van dure merken als Louis Vouilton of Versace. Mijn merk is niet verbonden aan een belangrijke sportman of aan welvaart. Als je KBR draagt laat je zien dat je trots bent op jouw roots en dat je je vrij voelt om dat uit te dragen. Ik wil daarmee awareness creëren. Als je iemand ziet die mijn merk draagt, dan kun je de dialoog met hem of haar aangaan. Je bouwt community op en draagt kennis uit over wie jij bent. KBR is daarom niet persé een Moluks merk. De eerste editie, 1621, is gebaseerd op geschiedenis wat de wereld heeft gemaakt, het merk staat voor jou, of je nou Nederlander, Marokkaan of Italiaan bent. KBR moet geen hype zijn, het moet een begrip worden.” 

Collectors item

Lukas ondertekent het contract in de Admiraliteitskamer van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam (Foto: Dave Masbaitoeboen)

Duurzaamheid en kwaliteit staan bij Lukas hoog in het vaandel. Van de eerste 1621-editie komen er vierhonderd hoodies, omdat het een collectors item is. Hij wil zijn kleding ooit laten produceren op de Molukken, om een stukje inkomen daar te brengen. Zoals een van zijn familieleden zegt: ‘Lukas, makan di Belanda, berak di kampung’, (eet in Nederland en doe je behoeftes hier). “Kleding van KBR moet duurzaam en exclusief zijn. We werken op aanvraag. Mensen die kleding van KBR bestellen maken een bewuste keuze voor mijn merk.”
Meer informatie en de video: https://historibersama.com/knowledge-by-roots-english-subtitles/?lang=nl

Bron : https://www.zevenaarpost.nl/nieuws/algemeen/143933/nieuw-kledingmerk-van-lukas-eleuwarin-wordt-collectorsitem-in-s

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *