Tempo doeloe, Tempo sekarang oftewel Toen en Nu

Dit artikel gaat over de ‘roots’ van de zeven vrouwen van NGNL60, hun beleving over de opvoeding, hoe zij zich hebben ontwikkeld en de visie die zij willen uitdragen. Allen geboren en getogen in Hoogeveen, behoren zij tot de derde generatie, zijn trots op hun identiteit en dankbaar wat hun (voor)ouders ze hebben meegegeven.

Zang, gitaren, ukelele, tifa’s met deze warme geluiden worden we meegevoerd naar vroeger tijden. Op zondag naar opa en oma, gezellig samen zijn met de familie, lekker eten, drinken, muziek maken, zingen van lagu2 (Maleise folklore liedjes), spelen met de nichtjes en neefjes, luisteren naar elkaars verhalen rondom meja-makan (eettafel) en na het eten niet naar huis willen omdat het zo gezellig is. Herkenbaar voor velen van ons. Onze voorouders bezaten niet veel, maar er was altijd voldoende eten en het geloof was hun houvast, hun anker. Zij hebben diep verdriet gekend, maar hun toekomstbeeld was er één van hoop. Gesteund door het geloof hebben zij hun leven vormgegeven. Zowel de christenen als de moslims.

Liedjescultuur

Ook één van de manieren die hen door moeilijke en verdrietige tijden heeft gesleept is de liedjescultuur. Bij het horen van een intro of een zin zingen wij zo mee. Er zijn vrolijke liedjes, maar de meesten gaan toch over heimwee en ontheemd zijn. Binnen onze families werden bij elk feest en elke traditionele bijeenkomst traditionele liedjes gezongen en de voetjes gingen van de vloer. In iedere huiskamer stond wel een gitaar. De Molukse liedjes zijn bij de meeste van ons meer bekend dan de Papoea liedjes, maar we zijn met beide opgegroeid en het is dus herkenbaar, evenals de dansen van bijvoorbeeld: menari-lenso, cakalele, yospan en dansa mapia. De liedjescultuur is wat ons met elkaar verbindt door alle generaties heen en ook geografisch.

De mate van verbondenheid met Papoea en/of de Molukken verschilt onderling. We zijn verwesterd, maar voelen ons sterk verbonden met de wortels van onze (voor)ouders. Onze opvoeding omvat een bepaalde levensfilosofie, die van broederschap basudara. Ale rasa beta rasa, wat jij voelt, voel ik ook. Kasih, dan lain sayang lain, geven en er voor elkaar zijn. Wij voelen in onze harten dat we er niet alleen voor staan. Deze innerlijke houding weerspiegelt in ons leven.

Basudara

De oudsten hebben de levensfilosofie van basudara doorgegeven via de filosofie van sago salempeng bage dua. De sagoboom symboliseert sinds de oudheid de bron van leven. Op zowel de Molukken als in Papoea levert de sagoboom de basisvoeding (sagomeel) en is daar de vervanger van rijst. De hele sagoboom wordt gebruikt om in de behoeften te voorzien.

We zijn in veel opzichten verschillend en het is geen gemakkelijke zaak om die verschillen tot een harmonieus leven te smeden. De filosofie werkt als een kracht, culturele strategie en levensstijl die de totstandkoming van een harmonieus leven ondersteunt door veel verschillen, die als geschenken worden gezien, te beheersen. Het opgroeien met meerdere culturen hebben wij nooit als een probleem ervaren. Deze in je dragen zien wij als een voorrecht, een vorm van rijkdom. We hebben een tomeloze passie voor onze cultuur en deze vlam willen wij levend houden/laten branden.

Landsdienaren

Onze opa’s waren landsdienaren van het Gouvernement van voormalig Nederlands Nieuw-Guinea (nu Papoea). Ze waren in vaste dienst en in verband met de overdracht van het bestuur aan het Indonesisch gezag hebben zij gekozen voor een betere toekomst van hun nazaten. De mentaliteit van niet zeuren, maar doen, de zorgzaamheid, het naar elkaar omkijken, het benutten van eigen talenten, het doelbewust denken, het niet opgeven en het geloof hebben mede een bijdrage geleverd aan onze ontwikkeling. We hebben allemaal onze studies afgerond, hebben een goede baan en staan positief in het leven. Onze band is uniek en voor altijd. Wij zijn ervan overtuigd dat ze trots op ons zijn. De grote offers zijn niet voor niets gebracht en hebben hun vruchten afgeworpen. Met het jubileumfeest brengen wij een ode aan de eerste generatie. Opdat wij blijven respecteren en nooit vergeten.

Bron : https://hoogeveenschecourant.nl/hoogeveen/Tempo-doeloe-Tempo-sekarang-oftewel-Toen-en-Nu-27725631.html


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *